Ókori kereszténység, egyházatyák

publikációk, bírálatok, konferenciák, források, honlapok, online elérhetőségek, a MPT eseményei

Friss topikok

  • administratio: Aki megkapta már a meghívót a blogra, itt talál útmutatást a regisztrációra: www.mpt.org.hu/blog/m... (2013.11.25. 23:44) ΧΑΙΡΕ SALVE ܫܠܡܐ

Áldozat

2014.11.11. 13:28 Bugár M. I.

A Wesley János Lelkészképző Főiskola Vallástudományi Intézete tudományos szümposziont szervez
az alábbi címmel:

 ÁLDOZAT

A szümposzion időpontja 2015 május 1-2-3 (péntek-szombat-vasárnap),
helye a Főiskola székháza, 1086 Budapest, Dankó u. 11.

A szümposzion a vallások egyik központi témáját szeretné körüljárni. Áldozat minden vallásban van, de ezek nagyon különbözőek. Ám nemcsak a vallások, hanem a haza, a honvédség, a gazdaság szintén áldozatot vár el a polgároktól. A rendőrség egy bűncselekmény elszenvedőjét áldozatnak nevezi, de a természeti katasztrófák, vagy sorscsapások által sújtottakat is áldozatoknak tekintjük. Egy televiziós sorozat nyomán ...

a zsidóság kiirtására tett kisérletet holokausztnak, egészen elégő áldozatnak nevezik. Jan Palach a buddhista szerzetesekhez hasonlóan elégette magát a szabadságért – ezt önfeláldozó tettnek tekintik, ám holokausztnak senki nem mondaná. Van, aki áldozatot hoz a szerelemben, van aki áldozatot hoz a családjáért. Vajon a lemondás az áldozat? Vagy az ajándékozás az áldozat? Kinek joga és kitől várjuk el, hogy áldozatot mutasson be? Mi ennek a feltétele? Az áldozat tényleg cserekereskedelem Istennel / az istenekkel? Követelhet-e egy istenség, követelhet-e a társadalom valakitől áldozatot? Feláldozhatom-e a másét? Hozzanak áldozatot a gazdagok, s mondjanak le vagyonukról a szegények javára! Mit gondolunk Ábrahámról, aki fiát akarta feláldozni? És mit gondoljunk arról az apáról, aki felesége műtétjéért feláldozza gyereke tanulmányait? Áldozat és morál ütközhetnek-e, vagy az áldozat meghatározza a morált is, avagy a morál az áldozatot? Szabad-e elfogadni embertelen áldozatot? Évezredek óta megfigyelhető az áldozat spirituálissá válása. De miért nem él tovább a zsidóságban és a kereszténységben az ősi társadalmakra jellemző állatáldozat? Vannak, akik az eucharisztiában szimbolikus aktust látnak, mások az Ostya színe alatt a reálisan jelenlevő Krisztus áldozatát vallják. A kereszténység tengelyében Jézus Krisztus keresztáldozata áll. Ki áldozza, kinek? Hogy viszonyul egymáshoz az áldozat értéke és annak hatékonysága? Lehet-e érvénytelen az áldozat? Kell-e hinni az áldozatban, annak hatékonyságában, vagy az mindenképpen hatékony lesz? Igaz-e, hogy az áldozat nemesíti a lelket? Az áldozat alapvetően egy totem kultuszához kapcsolódó szertartás, vagy inkább mágiának tekintendő? Az áldozat az etika csúcsa, vagy teljesen amorális?

 E témákról évszázadok óta gondolkoznak theológusok, és persze jogászok, pszichológusok, társadalomtudósok, vallástörténészek, anthropológusok, filozófusok, moralisták, írók és más művészek – többé-kevésbé mindenki, aki gondolkozik.

 A szümposzionra vallási/felekezeti hovatartozástól függetlenül tisztelettel meghívjuk és előadásra felkérjük mindazokat, akiknek e témában mondanivalójuk van. Kérjük, barátait, kollegáit is értesítse a szümposzionról, egyházában, munkahelyén, diákjai között is említse meg. – A szümposzionon részvételi díjat nem kérünk.

A jelentkezéseket kérjük mielőbb, az 1000-1500 karakteres absztraktot pedig 2014. november 30-ig a wesley.konferencia@gmail.com drótposta címre elküldeni.

 Hubai Péter

tszv. egyetemi tanár

Vallástudományi Intézet, WJLF

Szólj hozzá!

Címkék: konferencia

A bejegyzés trackback címe:

https://patrisztika.blog.hu/api/trackback/id/tr416883501

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.